5 vuoden Solar-takuu

Pimennysverhot parantavat unenlaatua – nuku makoisammin pimeässä

Uni on aivoille elintärkeää, koska nukkumisen aikana aivot puhdistuvat. Sopivan viileä ja hämärä huone tarjoaa laadukkaammat yöunet. SOLAR Moon -pimennysverhon avulla nukut sikeämmin ja paremmin.

Solar MOON pimennysverho pimentää makuuhuoneen tehokkaasti

Unen merkitys ihmisen hyvinvoinnille ja terveydelle on kiistaton. Liian vähän unta saanut ihminen ei jaksa keskittyä yhtä hyvin kuin makoisasti nukkunut lajitoverinsa. Väsymys vaikuttaa negatiivisesti myös luovuuteen, mielialaan ja ärsyyntymiskynnykseen.

Jotta ihminen saa itselleen elintärkeää hyvää ja syvää unta, nukkumisolosuhteiden on tärkeää olla kunnossa.

Puhutaan hyvästä unihygieniasta. Sillä tarkoitetaan toimintoja ja olosuhteita, joiden avulla niin nukahtaminen kuin nukkuminenkin ovat mahdollisimman hyvää. Hyvään unihygieniaan kuuluvat puhtaat ja tarpeeksi usein uusitut vuodevaatteet ja normaalia huonelämpötilaa viileämpi makuuhuone. Nukkumatilaa kannattaa tuulettaa aamun illoin ja sänkyä ei kannata pedata heti heräämisen jälkeen, jotta vuode saa tuulettua rauhassa.

Myös hämärä huone takaa paremmat ja levollisemmat yöunet. SOLAR Moon -pimennysverho pimentää makuuhuoneen tehokkaasti. Se heijastaa 86 prosenttia auringon lämpösäteilystä pois huoneesta, joten makuuhuone pysyy myös viileämpänä ja miellyttävämpänä nukkua.

Hyvään unihygieniaan kuuluvat myös toistuvat ja rauhalliset iltarutiinit sekä säännöllinen unirytmi. Olisi hyvä herätä joka päivä suunnilleen samoihin aikoihin, olipa arki tai pyhä. Illalla kannattaa tehdä mukavia, mieltä rauhoittavia asioita ja mennä vuoteeseen vasta, kun nukuttaa.

Kannattaa myös malttaa luopua elektronisista laitteista vähintään tunti ennen nukkumaanmenoa ja tarttua vaikkapa kirjaan ennen nukkumaanmenoa. Sinivalo piristää tutkitusti ja heikentää unen laatua. Myös kännykän ilmoitusäänet kannattaa kytkeä yöksi pois päältä, jotta piippaukset eivät häiritse kallisarvoista untasi.

Pimennysverho jokaiseen makuun

Solar MOON pimennysverhoa on helppo käyttää yhden nupin avulla

SOLAR Moon -pimennysverhossa käytetty kennokangas on 100 % polyesteria. Verhon ulkopuoli on valkoinen (0201 Swan), mutta sisävärin voi valita kahdeksasta eri vaihtoehdosta. Tarjolla on niin musta ja valkoinen väri kuin harmaan ja ruskeankin eri sävyjä. Omaa värisilmää miellyttävä väri löytyy siis jokaiseen makuuhuoneeseen.

Myös pintaosista löytyy kuusi eri värivaihtoehtoa eli valkoinen, beige, musta, ruskea sekä vaalean- ja tummanharmaa. Alumiinisten pimennyslistojen värivaihtoehdot ovat valkoinen, harmaa ja musta.

Jokainen kennokankaan värivaihtoehto on pimentävä, koska kangas ei läpäise lainkaan valoa. Täydellisen pimentävyyden saat valitsemalla mahdollisimman tumman kankaan sekä mustat pimennyslistat.

Kennokangas toimii myös ikkunan lisäeristeenä. VTT:n vuonna 2016 tekemän tutkimuksen mukaan kennokangas parantaa ikkunan lämmöneristävyyttä jopa 27 prosenttia.

SOLAR Moon asennetaan ikkunalasien väliin sälekaihdinten tavoin. Pimennysverho soveltuu MSE-ikkunoihin eli ikkunoihin, joissa on sisäänaukeava kaksipuitteinen ikkuna (sisäpuitteessa on kaksinkertainen eristyslasi). Pimennysverhon tilantarve ikkunan välitilassa on 35 mm. Lue pimennysverhon mittaus- ja asennusohjeet!

Pimennysverhoa on helppo käyttää, koska verhoa ohjataan ikkunapuitteen pinnassa olevalla nupilla.

Pimennysverhot apuna hyvän unen metsästyksessä

Uni puhdistaa ja uudistaa aivoja. Unen aikana solujen välitila suurentuu ja aivo-selkäydinneste pääsee virtamaan vapaammin ja tehokkaammin kuin valveilla ollessa. Neste huuhtoo aivojen soluja ja kuljettaa solujen aineenvaihdunnan seurauksena syntyneitä ylimääräisiä kuona-aineita pois.

THL:n uni-artikkelin mukaan: ”Unen aikana syvimmissä univaiheissa soluvauriot korjautuvat ja hermosolujen väliset kytkennät vahvistuvat etenkin muistin kannalta tärkeillä aivoalueilla. Näillä aivoalueilla syntyy mahdollisesti myös uusia hermosoluja vielä aikuisiälläkin.”

Unen aikana aivojen ei tarvitse käsitellä ulkopuolelta tulevaa jatkuvaa viriketulvaa, joten aivosolut pystyvät tankkaamaan energiaa seuraavaa valveillaoloa varten. Unen aikana aivot siis paitsi huilaavat, myös käsittelevät päivällä oppimiamme ja tekemiämme asioita. Aivot järjestelevät tietoja ja siirtävät niitä muistin eri sopukoihin.

Laadukkaaseen ja riittävään uneen on syytä panostaa. Jotta unesi ovat mahdollisimman hyvät, valitse SOLAR Moon -pimennysverhomme. Vieraile verkkosivuillamme ja tilaa omat pimennysverhosi!

Muistilista hyvään uneen:

  • Nuku hämärässä ja tarpeeksi viileässä huoneessa.
  • Uusi peitot ja tyynyt sekä muut vuodevaatteet riittävän usein.
  • Suosi rauhallisia ja toistuvia iltarutiineja.
  • Pidä yllä säännöllinen unirytmi eli herää joka päivä samoihin aikoihin.
  • Laita elektroniset laitteet hyllylle vähintään tunti ennen nukkumaanmenoa.

 

Lähteet:

https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/uni

https://www.ttl.fi/tyontekija/uni-ja-palautuminen/

https://www.aivoliitto.fi/aivoterveys/uni/uni-on-aivojen-aikaa